Snabb leverans / Säkra betalningar / Enkla returer

Renovera turbon?

Vad innebär en turborenovering och är det bättre eller sämre än en utbytesturbo eller är det bättre att köpa en helt fabriksny turbo? Här går vi igenom de olika valen.   

Vad innebär en turborenovering?

Den korta varianten är att man får en trasig turbo att bli hel igen. Hos oss på Airtune så varierar jobbet men normalt så innebär det att turbon demonteras helt och man byter sedan ut de defekta delarna samt slitagedelar, lager och packningar. Delar som ska återanvändas rengörs och blästras noga samt eventuellt lackeras. Lagerdelarna balanseras ihop med turbinaxel, kompressorhjul samt thrustcollar och enheten monteras ihop och provtrycks.

Om det är bråttom eller om skadorna är stora så byts ofta hela mittendelen (kallas CHRA) ut till en fabriksny mittendel. En mittendel är alltså allt roterande med lagerhuset, turbinaxel och kompressorhjul och endast husen runt om återanvänds. Kostnaden är ungefär samma då reservdelarna blir dyrare men något mindre arbetstid och därför kanske det vanligaste alternativet på personbilssidan. Läs "Speciella villkor vid turborenovering" på våra köpevillkor för vad som gäller vid renovering. 


Vanliga renoveringar hittar du här   

Skillnaden mellan turborenovering  och utbytes?

Utbytesturbo innebär att du köper en ny eller färdigrenoverad turbo av oss direkt. Enda skillnaden mot ett köp av vilken produkt som helst är att din gamla turbo som nu kallas "stomme" ska i retur till oss efter bytet. Detta för att se till att det finns reservdelar och att vi kan bygga nya utbytesturbos. Skillnaden är alltså främst att turbon finns klar i lager, samt att det inte spelar någon roll hur stora skador den gamla har. Även om vi kan renovera det mesta så kan vi inte rädda allt. 



Huvuddelarna i en turbo (enkelt förklarat)

Kompressorhus - Kalla sidan.

Kompressorhuset är "snäckan" som sitter med anslutningarna från luftfilter och mot intercooler / insuget. I detta hus komprimeras luften av kompressorhjulet och trycks in i motorn under tryck.

Lagerhus / CHRA

Lagerhuset sitter i mitten på turbon. Här hittar man alla roterande delar såsom turbinaxel och kompressorhjul. Alla lager sitter här och kyls med motoroljan som sedan rinner tillbaka till oljetråget.

Avgashuset - Varma sidan.

Avgashuset sitter direkt på grenröret och de varma avgaserna skickas in i turbon vilket får turbinaxeln att rotera mycket fort och driver kompressorhjulet som sitter via en axel i kompressorhuset. 

Beställ en fraktsedel för inskick av ditt turboaggregat

Tryck på länken nedan för att beställa en fraktsedel som du kan använda för att skicka in din turbo till oss för renovering. Obs, får väga max 20kg och gäller endast DHL.