DIY VW Crafter 2.0 Dubbelturbo renoveringskit från EGR skada.
Felkod P0299. Återställ Kraften i Din Crafter + Spara Tid och Pengar!
Letar du efter en kostnadseffektiv lösning för att reparera din VW Crafter dubbelturbo? Vårt DIY renoveringskit är den perfekta lösningen för dig som vill undvika dyra verkstadskostnader och få din bil tillbaka på vägen snabbare. Detta kit är särskilt utformat för att hantera vanligt problem med EGR-skador på turbon till VW Crafter 2.0L motorn.
Typiskt är en kund med en Crafter 2.0TDI på 163HK som får felkod P0299, turbo underboost och bilen går in i limp mode. Om man även har fått fylla på kylvätska som man inte vet var den tar vägen så är EGR kylaren en stor kandidat. Man kan pröva att försöka "komma förbi" varavtalen då lilla turbon lämnar över mer till stora turbon. Om bilen går mycket bättre där så har man troligen problem med lilla turbon eller vingarna i turbons avgashus. Dessa blir fastkärvade helt eller delvis av glykol från EGR ventilen.
Fördelar med Vårt Renoveringskit:
- Spara pengar: Undvik kostnaden för en helt ny turbo. Med vårt kit behöver du bara byta ut nödvändiga delar, vilket minskar både material- och arbetskostnader.
- Enkelare installation: Du behöver bara demontera oljerör, insugsrör och den lilla turbon. Resten kan sitta kvar.
- Tillgänglighet: Eftersom denna turbomodell ofta är slutsåld, är vårt kit ett attraktivt alternativ för snabb reparation.
Identifiera Problemet
Om kylvattnet försvinner från din VW Crafter med DAVA-motor, kan det bero på att EGR-kylaren läcker. Denna läcka orsakar rost och blockering i turbon, vilket leder till felkoder för laddtrycksreglering eller turbotryck. EGR Kylaren heter 04L131512CG och måste alltså bytas om den läcker.
Vad Ingår i Kittet? Nu har vi uppdaterad kittet med fler delar men till samma pris!
- Komplett mittendel B01V/CHRA för högtrycksturbon
- Rostfri VNT nozzle för avgashuset
- Nya skruvar och brickor för avgashuset
- C-Crush packning för avgashuset
- Dubbla OEM typ stålpackningar för olja ut. Normalt så lossar man oljeröret på bägge aggregaten.
- Extra "C-Clip" för wastgatearmen för dig som också brukar tappa bort små delar i motorutrymmet.
Kittet är kompatibelt med Volkswagen Crafter 2.0TDi med motorkod DAVA.
Kort installationsbeskrivning utan detaljer. - Demontering:
1. Demontera insugsrören mellan turboaggregat och koppling till Intercooler.
2. Demontera oljerör till från turbon / turboaggregaten samt wastegateklockan.
3. Montera av kompressorkåpan på turbon för bättre åtkomst. Du kan försöka att låta den sitta kvar beroende på verktyg etc. Kåpan sitter fast med 6 skruvar på baksidan, lossa dessa och dra kåpan rakt fram, alt slå med gummihammare för att få bort huset då det sitter en O-ring under.
4. Mittendelen på turbon sitter med 4 skruvar i avgashuset. Demontera dessa och dra eller klubba ut lagerhuset ur avgashuset, mittendelen kan sitta fast i rost och då får man hamra ut den växelvis.
5. Demontera ur VNT nozzle ur avgashuset och ta bort packningen som sitter mellan avgashus-lagerhus vilket tas bort med en skruvmejsel lättast. VNT ringen sitter från början löst i avgashuset men mot en styrpinne. Obs! här kommer den ev svåra delen, beroende på skick så kan VNT ringen fastnat rätt hårt i avgashuset pga rost. Man kan behöva bända från olika håll med skruvmejsel eller liknande om den fastnat. Akta så man inte förstör kanten för packningen när man bänder! Om man värmer på insidan i avgashuset där avgaserna går ut så brukar de släppa ganska lätt och ibland så sitter de inte hårt alls. Om det är mycket oljigt så vill man kanske inte värma av brandrisk och får demontera turbon helt i värsta fall.
När man tagit ur den så bör man rengöra för enklare montering av den nya mittendelen. Det kan skilja sig något mellan gjutningar och om man har kvar rost i avgashuset så kan det bli svårt att trycka in nya lagerhuset så gör rent ordentligt innan så det lättare att få delarna på plats. Känn efter med den nya hur lätt/ svårt den går i.
Man kan slipa bort rost med tex en dremmel och ha på lite olja för smidigare samt dra in bultarna växelvis för att trycka in nya mittendelen. Normalt föreslår vi att man slipar och rengör tills man kan montera utan för stort motstånd. Detta för att man inte ska skada något om man inte fått delarna att hamna i rätt förhållande mot varandra.
Montering:
1. Montera VNT'n på lagerhuset och kontrollera att man får styrpinnar och armen som styr vnt'n rätt. Markera på lagerhuset i vilken position som vingarna är fullt öppna. Detta förenklar vid installation för att få delarna på plats då det kan vara lite pilligt att få in allt rakt om det tex är lite rostigt eller hård presspassning. Rengör kanten runt avgashuset enligt texten på demontering om det behövs.
2. Montera VNT i avgashuset med samma öppning för styrfästet som vid markering.
3. Sätt in mittendelen i avgashuset och använd markering för att säkerställa att allt hamnar rätt. När man fått dit den, rör man armen för vnt fram och tillbaks för att se att allt glider rätt. Om du har helt tyst så kan du enkelt höra ett metalliskt ljud så man vet att skenorna rör sig.
4. Montera tillbaks oljerör, kompressorhus, wastegate och insugsrör. Klart!
Turbonummer som detta renoveringskit passar kit:
03N145703R / 03N145701Q / 03N145703T / 03N145704E / 03N145704K / 03N145702 / 03N145702X / 03N145701T / 03N145702A / 03N145703K / 03N145703L
Turbonummer:
10009700225 / 10009710225 / 10009880225 / 10009980225 / 10009700313 / 10009880313 / 10009980313 / 10009880358 / 10009980358 / 10009980384 / 10009880384 / 10009700384 / 16359700024 / 16359880024 / 18509700015 / 18509880015 / 16359700054 / 16359880054
Frågor om en produkt, säkerställa lager, hämta i verkstaden? Kontakta oss iså fall:
Leverans: Normalt 1-3 arbetsdagar om inget annat anges i beskrivningen.
Tel: 08-7393366
Mail: info(a)airtune.se